torsdag 2 maj 2013

Tårtbotten

När jag bakar tårtbottnar gör jag som bagerierna och många andra och bakar enligt antal ägg och principen ”lika delar”. Man kan räkna med att tårtan räcker till 4 personer per ägg man har i tårtbottnen. En tårta på 4 ägg räcker således till 16 personer. Det här har visat sig stämma ganska bra enligt mina empiriska undersökningar. Receptet har jag hittat hos Tove men skriver hit det med några egna kommentar och i en praktisk tabell.

Rund form (inre diameter)
18 cm
20 cm
22 cm
24 cm
26 cm
ägg (stora)
2
3
4
5
6
bakpulver
½ tsk
¾ tsk
¾ tsk
1 tsk
1 ¼ tsk
tid i ugnen
20 min
25 min
30 min
35 min
40 min

+ socker, vetemjöl, potatismjöl och eventuellt kakao

Ta fram äggen ur kylskåpet i god tid innan du börjar baka så att de hinner bli rumsvarma eftersom de vispas bäst då. Ta gärna fram äggen på morgonen ifall du ska baka på kvällen, eller innan du går och lägger dig ifall du ska baka på morgonen.

Gör så här:
1. Ta fram 3 lika stora glas (gärna ganska stora). Knäck äggen i ett glas och mät sedan upp lika mycket socker i det andra och lika mycket vetemjöl i det tredje. Jag brukar ersätta ca 1/3-1/4 av vetemjölet med potatismjöl för jag tycker det blir godare så, eller med kakaopulver för att få en chokladbotten*.
2. Blanda ner bakpulver i mjölglaset.
3. Sätt ugnen på 175 grader.
4. Smöra och bröa en form, gärna med löstagbara kanter men det är inte nödvändigt.
5. Vispa ägg och socker länge för att få det riktigt vitt och pösigt (5 minuter kanske?).
6. Sikta ner mjölblandningen i ägg-sockerblandningen och blanda ner den försiktigt. Blandar man för mycket försvinner alla luftbubblor och då är det onödigt att man just har vispat så länge.
7. Grädda på nedersta falsen i ugnen enligt tiden i tabellen. Känn på bottnen när du tror att den är färdig med en sticka. Undvik att öppna ugnsluckan under de först 20 minuterna eftersom bottnen kan sjunka ihop då.

*Även om man tillsätter kakao så smakar den inte så mycket choklad men får fin färg. Vill man ha en mer chokladsmak i bottnen rekommenderar jag mjuk chokladkaka eller chokladtårtbotten.

Ägg, socker och mjöl+potatismjöl uppmätt.







Tips: Om jag bakar en botten på 6 ägg tycker jag det är svårt att få utblandat mjölet ordentligt så då brukar jag dela upp satsen i 3+3. Dessutom ryms det inte ens 6 ägg i mina största glas…

Tips 2: Om man vill göra en glutenfri tårtbotten kan man ta hälften potatismjöl och hälften glutenfri mjölmix och sammanlagt lite mer mjöl än ägg.  Kom ihåg att också ströbröd innehåller gluten så formen bör ”bröas” med t.ex. mandelspån, mandelpulver eller kokosflingor.

Tips 3: När jag har bakat fler tårtbottnar (4 eller fler) på en kväll har ofta minst en sjunkit ihop totalt. Först trodde jag det berodde på att jag hade upp fönstret och den sjönk ihop av draget från den men efter att de fortsatte att sjunka ihop också med stängt fönster efterlyste jag hjälp. En av mina vänner sa att det kan bero på att klimatet i ugnen blir dåligt efter alla användningar och att man inte ska ha många saker i ugnen efter varandra "då ugnen ändå är varm", speciellt inte kakor (källa: ett tv-program vid namn The Great British Bake Off). Så nu för tiden bakar jag högst 2-3 tårtbottnar per kväll och efter det har ingen botten sjunkit ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar