onsdag 15 maj 2013

Julias 19-årstårta


Eftersom jag ska göra Julias studenttårtor behövs det först testas och övas lite och vilken tur att både jag och Julia fyller på våren! Den här tårtan blev alltså gjord i april 2012.

Mina blomutstansare testar jag här för första gången i ett stressat tillstånd. Här ser man resultatet av mitt sprayförsök; det var väldigt svårt att få det jämnt, antingen blev blommorna helt vita eller så blev det ojämnt och jag blev inte alls nöjd.

Tårtan bestod av:
Den mörka chokladmoussen var rätt god om än ganska så arbetsam. Den vita chokladmoussen var verkligen lätt att göra (och god) och hör till mina favoriter. Nu för tiden gör jag nästan alla chokladmousser på det sättet. Jag hade också spacklat tårtan med en smörkräm som dock inte var någon höjdare. Den innehöll citron och jag tyckte inte alls om den även om jag i vanliga fall tycker om citronsmak.

Tårtan är täckt med sockermassa vilket jag inte heller var så förtjust i, marsipan är, enligt mig, betydligt godare och sockermassa gör nog sig bäst enbart i dekorationer. Problemet var att Julia gärna ville ha en vit tårta och att få tag i vit marsipan (alltså extra vit, inte gul som de kallar den vita i butiken) är inte det lättaste...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar