onsdag 1 maj 2013

Bloggpremiär och Julias 18-årstårta


Det finns redan både en och annan tårtblogg och trots det tycker jag att det behövs ännu en till. Kanske mest för min egen skull. Här kommer jag att kunna samla alla tårtor jag har gjort. Bloggen heter Tårta på tårta eftersom det egentligen blir lite tårta på tårta med ännu en till tårtblogg, eller "för mycket av det goda" som ordspråket också säger, men också för att många av mina tårtor har varit våningstårtor och då är det bokstavligen en tårta på en annan. I början kommer jag att uppdatera med gamla tårtor jag har gjort men vartefter kommer det att börja komma nya. Jag kommer också att dela med mig av ett och annat recept på både sött och salt, mest sött.

För att komma till själva tårtorna; i det första inlägget tycker jag att tårtan som väckte mitt tårtintresse bör finnas. Det är Julias, min systers, 18-årstårta som jag och mamma gjorde tillsammans i april 2011. Inspiration och recept fick vi av Kinuskikissa.

Tårtan bestod av:
Tårtan är täckt med marshmallow fondant och kronan och hjärtana är gjorda av kristyr. Runt kanten är det jordgubbssnöbollar och marshmallows köpta direkt från butiken. Kronan orsakade en hel del frustration hos mig på grund av tidsbrist eftersom den inte hann torka så bra som den borde ha gjort, vilket ledde till att den höll på att falla i flera delar innan jag hade den på plats. Inspiration till kronan hittade jag genom att googla, bild nedan, som jag sedan gjorde om till ett "mönster" att spritsa på.

Bild från google.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar