lördag 19 oktober 2013

Kinuskiglasyr

Om man vill göra en kinuskitårta med grädde kan man göra ett kinuskitäcke av kinuskiglasyr som i t.ex. den här tårtan. Man använder lika mycket grädde som farinsocker. I flera recept jag hittat står det att man ska koka kinuskin i 20-25 minuter eller t.o.m. ännu längre eller tills kinuskin blir 110 grader. Det fungerade inte alls för mig, den blev stenhård och det fanns inte en chans att man skulle kunna skära genom glasyren. Ful blev den också eftersom den inte gick att bre ut fint innan den hade stelnat.

Vad jag gjorde för fel eller vad det beror på har jag ingen aning om. Istället gjorde jag en ny sats och kokade kinuskin ca 5 minuter som i kinuskimoussen eftersom jag tyckte att det var passlig konsistens och då blev den tillräckligt hård för att hållas på plats men var tillräckligt lös för att skära igenom. Kinuski kan man också använda som sås på glass.

Kinuskiglasyr

Räcker som täcke till en tårta på ca 22-24 cm i diameter

1,5 dl farinsocker
1,5 dl grädde

Gör så här:
1. Koka på svag värme i 5 minuter.
2. Låt eventuellt stelna i kastrullen någon minut innan du häller kinuskin över tårtan men det är inte nödvändigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar