söndag 20 oktober 2013

Augusts 90-årstårta

I augusti fyllde Jonas moffa August 90 år. Till det ville han ha en tårta som i smaken påminde lite om Jonas födelsedagstårta eftersom han hade tyckt att den var så god. I övrigt fick jag fria händer och ville testa göra en kinuskitårta med marängbotten. Tårtan var uppbyggd som så att det var ljus tårtbotten-fyllning 1-marängbotten-fyllning 2-ljus tårtbotten.

Kinuskin och jag kom inte riktigt överens och den blev alldeles för hård och det fanns inte en chans att det skulle gå att skära igenom den så jag kokade en ny sats och kokade den endast 5 minuter, då blev den perfekt. Grädden och jag hade också en fight där grädden tyvärr vann, därav får ni inte se några bilder på kanten som jag är hemskt missnöjd med. Tydligen är gräddtårtor inte min grej, eller så får jag helt enkelt öva mera. Rosorna är jag desto mer nöjd med så kanske det blev plus minus noll till sist. Tyvärr hade jag inte möjlighet att smaka på tårtan men säkra källor bekräftar att den var god och hade strykande åtgång.

Tårtan bestod av:
Tårtan var täckt med kinuskiglasyr och vispad grädde. Rosorna och bladen är gjorda av sockermassa och penslade med glitter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar