söndag 3 november 2013

Blixten McQueen-tårta


Till Ossis 4-årskalas i september önskades en Blixten McQueen-tårta. Eftersom jag inte ens har sett hela filmen men däremot en scen kanske 100 gånger när jag varit barnvakt åt Ossi bestämde jag mig för att ta inspiration från den scenen. Tårtan var fylld med bär och glasskräm men jag hade satt alldeles för mycket hela bär i tårtan. Det resulterade i att den började läcka precis överallt, genom smörkrämen och totalförstörde marsipanen på kanten. Därför får ni, än en gång, endast se bild ovanifrån. Jag lärde mig i alla fall att man kanske helst bör mosa eller mixa bären och inte överdriva med dem heller. Eller koka dem med lite syltsocker så att det skulle bli lite fastare konsistens.

Tårtan bestod av:
Tårtan var täckt med blå marsipan och dekorationerna är gjorda av sockermassa. Inspiration är hämtad från det här filmklippet:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar