onsdag 12 juni 2013

Julias studenttårtor


Och så har vi äntligen kommit till inlägget om Julias studenttårtor som jag har tjatat om ganska länge. Till studentfesten gjorde jag 5 tårtor varav en var gluten- och laktosfri.

De 4 "vanliga" tårtorna bestod av:
Den gluten-/och laktosfria tårtan bestod av:
Alla tårtor var:
Jag har alltså använt den ljusgula marsipanen som går att köpa i mataffärerna och färgat den vit med vitt färgämne (eller det var Julia som fick färga men i alla fall). Runt kanten och som grenar på träden har jag spritsat mörk chokladfudgefrosting. Som vanligt överdimensionerade jag en del och det var svårt att beräkna hur mycket frosting som skulle gå åt så jag gjorde en del för att inte behöva göra mer sedan. Blommorna är gjorda av marsipan och jag dekorerade tårtorna kvällen innan. Vad som hände med blommorna på den gluten- och laktosfria tårtan under natten är ett mysterium för alla andra tårtor var i fint skick (blommorna höll inte formen utan de föll ihop). Som tur blev Julia student i alla fall!

Julia skär tårta. Observera att jag har försökt modellera hennes klänning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar